Lees- en spellingsproblemen
“Goed lezen is het halve werk”
Lees- en spellingsproblemen
Goed kunnen lezen bevordert o.a. de sociaal-emotionele ontwikkeling, concentratie, de taalvaardigheid, de kennis en het inzicht. Kinderen die goed technisch lezen hebben een beter leesbegrip en daardoor een groter schoolsucces.
Voor sommige kinderen is het leren lezen en schrijven niet gemakkelijk. Dit kan komen door gesignaleerde risicofactoren als spraaktaalproblemen, dyslexie in de familie en/of een laag bewustzijn van klanken en letters (bv. moeilijk hakken en plakken van woordjes, lage letterkennis).
Wat doet de logopedist?
In onze praktijk behandelen wij milde lees- en spellingsproblemen. Wij kunnen onderzoeken op welk gebied van de taalontwikkeling zich problemen voordoen die van invloed zijn op het leren lezen en schrijven.
Met kinderen uit groep 2 werken we aan de letterkennis, beginnende geletterdheid en auditieve vaardigheden als voorbereiding op groep 3. Tijdens het leren lezen- en schrijvenproces kunnen wij ondersteunen door bijvoorbeeld de KWeC-methodiek waarbij de opbouw van spelling visueel wordt gemaakt. Elke klankgroep is verdeeld in verschillende kleuren blokjes en kunnen de spellingsregels makkelijker worden toegepast. Hiernaast werken we aan een goede klank- tekenkoppeling en het vloeiend lezen.
Bij kinderen die niet tot vloeiend lezen komen kijkt de logopedist naar de manier en het niveau van het technisch lezen. Leest het kind spellend, radend of beide?
Zij maakt een overzicht van de leesfouten en kiest daarbij vervolgens de juiste aanpak en geeft tips en adviezen voor thuis. De leesmotivatie is hierbij ook heel belangrijk voor leessucces; kies leuke boeken, rijke teksten en sluit aan bij de interesses van uw kind.
Wat doen wij nog meer?
Waarom logopedie
Logopedie richt zich op het verbeteren van de communicatie. Door problemen vroegtijdig te behandelen kun je moeilijkheden op oudere leeftijd voorkomen. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen kunnen bij ons terecht voor een logopedische behandeling.
Spraak en Taal
Een kind met spraakproblemen spreekt de klanken in woorden niet goed uit, laat klanken weg of vervangt deze in een woord. Hierdoor wordt het minder goed verstaan wat frustrerend kan zijn. We kijken samen welke klanken lukken en welke nog lastig zijn.
Adem en stem
Door het intensief gebruiken van de stem kunnen klachten ontstaan. De stem kan hierdoor hees of schor klinken.
We onderzoeken het stemgebruik en stellen een behandelplan op. We werken met zowel volwassenen als kinderen met stemproblemen.
Afwijkende mondgewoonten
Afwijkende mondgewoonten zoals lang speenzuigen, duimen en nagelbijten kunnen het evenwicht in het mondgebied verstoren. Dit veroorzaakt een afwijkende tongligging en kan de stand van het gebit sterk veranderen.
Lees- en spellingsproblemen
Goed kunnen lezen bevordert o.a. de sociaal-emotionele ontwikkeling, concentratie, de taalvaardigheid, de kennis en het inzicht. Kinderen die goed technisch lezen hebben een beter leesbegrip en daardoor een groter schoolsucces.
Contact
Heeft u een vraag voor ons? Neem dan contact met ons op via het contactformulier: